Ako dosiahnuť úspech v podnikaní

Autor: Roland Habara | 18.8.2014 o 8:00 | (upravené 18.8.2014 o 11:01) Karma článku: 8,34 | Prečítané:  1635x

Priznám sa, nikdy som nechcel podnikať. Bál som sa samostatnosti ako čert svätenej vody a preto som roky robil kariéru vo vrcholovom manažmente, slúžil rôznym pánom a nikdy nebol spokojný. Až, ako to býva dobrým zvykom nielen v rozprávkach, zasiahol osud a neustále mi znemožňoval návrat do „normálneho“ zamestnania, kým som konečne nepochopil, že sa mám postaviť na vlastné nohy a namiesto plnenia ambícií niekoho iného, obvykle menej schopného, začať napĺňať tie svoje.

Tak som si urobil masérsky kurz, vybavil príspevok na ÚP a poďho do dravých vôd slovenského podnikateľského prostredia. Hovoril som si, chlapče, si šikovný, máš dar od boha, to pôjde aj samo.

Nešlo:)

Dnes už viem prečo. Pretože schopnosti, nasadenie, vôľa, záujem .. nestačia. Áno, sú potrebné, ale nezabezpečia Vám úspech. Poďme si zosumarizovať, čo je potrebné si uvedomiť predtým, než sa do podnikania pustíte a najmä, čo je potrebné POTOM.

  • Všetko chce čas

Ani najlepší podnikateľský zámer, či nápad, Vám nezačne prinášať ovocie okamžite. Trvá to zhruba 2-3 roky, kým si vybudujete dostatočný okruh ľudí (potenciálnych klientov), z ktorých Vám pri bežnej konverzii (v promile, max. percentách) začne prúdiť kapitál. Ja som svoje aktivity takmer 2 roky dotoval, takže ak nemáte dostatočný kapitál, porozmýšľajte radšej o podnikaní popri zamestnaní alebo o synergii s niekým, kto už zabehnuté podnikanie má. Zabudnite na to, že za rok nasadnete do červeného Ferrari. Dlhodobo udržateľný rast je podmienený pomalými krokmi.

  • Učiť sa, učiť sa, učiť sa

Pripravte sa na to, že ešte len teraz sa začnete učiť. A to aj veci, o ktorých sa Vám nikdy nesnívalo, že ich budete potrebovať. Dnes už sekám fotky v grafickom programe ľavou zadnou, vyrábam si vizitky, bannery, spravujem reklamy na reklamných sieťach, spravujem si vlastnoručne vyrobenú web stránku, FB stránku a vážne uvažujem nad tým, že si otvorím ďalšiu živnosť – Poradenstvo začínajúcim podnikateľom. Aby ste to Vy mali podstatne ľahšie ako ja:)

Robte na sebe všetkými možnými spôsobmi. Zdokonaľujte sa v predmete podnikania, aj v príbuzných alebo aj navzájom nesúvisiacich odboroch. Pracujte doslova aj na svojom tele, ja osobne dám prednosť radšej upravenej, nahodenej, kultivovanej predajkyni, ako tej, ktorá nevie povedať dve súvislé vety bez zakoktania a na vzhľad pôsobí rovnako ako produkt, ktorý poskytuje – nevábne.

Učte sa od LEPŠÍCH.

  • Keď Vás nevidia, neexistujete

Na našom malom trhu je už všetko. Ak chcete byť úspešní, musia Vás ľudia vidieť a to doslova. Už dávno nestačí, že si o Vás povedia, aj keď aj to je samozrejme devíza. A ak si o Vás povedia niečo pozitívne, tak je to len a len vítané vylepšenie:) Musí Vás byť VIDIEŤ! Kdekoľvek, no najlepšie na sociálnych sieťach. Pravidelne svojim klientom kladiem otázku „Odkiaľ o mne viete?“ a asi v 90% prípadov dostávam tú istú odpoveď „Z Facebooku“. Alebo z webu. Jednoducho z online prostredia. Kto nemá dnes stránku, neexistuje. Kto nemá FB stránku, existuje, ale je v anonymite. Využite každú možnosť ako osloviť cieľovú aj necieľovú skupinu, čim viac sa o Vás vie, tým viac zvyšujete šancu na prílev kapitálu.

  • Chráňte si a budujte svoje meno

Vaše meno, podobne ako svetové obchodné značky, je Váš podnikateľský identifikátor. Najlepšie, čo môžete pre svoj biznis robiť, je robiť POCTIVO. Aby sa Vaše meno spájalo len s pozitívnymi emóciami, lebo emócie riadia náš výber služieb a tovarov. Nezabúdajte, pod všetkým, čo robíte, je neviditeľným atramentom podpísané Vaše meno a je jedno, či je to konkrétna služba alebo platenie faktúr. Ľudia Vás budú poznať ako podnikateľa XY, toho, ktorý je naozaj dobrý, prípadne spoľahlivý, charakterný ... A to sú devízy, na ktorých sa dá stavať dlhodobo.

  • Vyhnite sa zľavovým portálom a zľavám

Tiež som to kedysi skúšal, nefunguje to. Nie dlhodobo. Klienti, ktorí idú po cene, sú z hľadiska loajality a dlhodobého partnerstva diskutabilní. Nehovoriac o finančnej nákladnosti. Keď dáte napríklad 50% zľavu, pripravíte seba samého o zhruba 10€ na každom zákazníkovi. Takže nakoniec máte veľa roboty a málo peňazí. Zľavy si môžu dovoliť veľké firmy a reťazce, operujúce finančnou silou, nie podnikateľ, ktorý oslovuje klientov kvalitou. Radšej investujte tých 10€ do podpory príspevku na Facebooku, za tú sumu Váš príspevok uvidí cca 10 000 ľudí! A ozve sa ten, ktorý má o Váš produkt záujem kvôli KVALITE, nie kvôli CENE.

  • Vneste do podnikania šarm

Hlúposť? Nemyslím. Ktosi múdry raz povedal „Urobte svoj biznis osobným a budete úspešní“. Vneste do svojho podnikania niečo svoje, svoj šarm, nadšenie, svoju osobnosť. Podnikateľ, ktorý sa na niečo hrá podáva klientele podprahovú informáciu o nespoľahlivosti. Naproti tomu ten, kto dokáže zažartovať, usmiať sa, prebrať možné aj nemožné témy má konkurenčnú výhodu. Pretože po chvíli za ním klienti nechodia už len pre jeho produkt, ale tak trochu aj kvôli nemu samému. Každá výhoda sa ráta:)

  • Priveľa serióznosti škodí

Bavte sa! Užívajte si prácu, ktorú robíte, tešte sa z nej, smejte sa, rozdávajte dobrú náladu. Serióznosť je dobrá na poskytnutie dôležitých informácií, ale v ostatných prípadoch je nevyhnutné, aby ste svoju uvoľnenosť preniesli aj na svojich klientov. Lebo keď prúdi energia z Vás, prúdi aj k Vám:) Milujte svoju prácu, bude to cítiť ...

 

Dlho som si myslel, že podnikať je nesmierne ťažké. Mýlil som sa. Papierovačky si vybavíte celkom hladko a potom ... je to už len na Vás. Ako veľmi sa budete oháňať a koľko energie do toho investujete.

Dnes zažívam najkrajšie obdobie svojho pracovného života. A to mám nad sebou jedného z najprísnejších a najtvrdších šéfov – seba samého ...

Ale ten pocit, keď sa človek ráno teší do práce, keď sa teší v práci, keď mu je práca poslaním, radosťou aj perspektívou ... ten sa nedá ničím nahradiť.

Prajem Vám veľa úspechov a ak môžem byť v niečom nápomocný, sem s tým. Lebo nie sú problémy, sú len príležitosti.

Roland Habara

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?